1. UVOD – DA LI IMAŠ PREDUZETNIČKE VEŠTINE?
  1. PRVI KORAK – DONOŠENJE ODLUKE
1. DA LI IMAŠ TALENTA ZA PREDUZETNIŠTVO ?

Preduzetnik je osoba koja pokreće, razvija, inovira, kreira , organizuje poslovanje firme radi sticanja dobiti, snoseći pri tome sopstveni poslovni rizik.
Preduzetnik se ne rađa – preduzetnik se stvara. To je veština koja se može savladati i naučiti. Početna znanja o mogućem biznisu mogu poticati iz stečenog iskustva u bavljenju istim ili sličnim poslom, na primer kada godinama radite kod nekoga u cvećari pa potom odlučite da otvorite svoju, ili ste godinama radili kao frizerka i vodili za nekoga frizerski salon i onda rešili da je vreme da otvorite svoj. Nekada žene godinama imaju svoj neformalni biznis i nikako da se odluče da ga ga registruju. Možda ste godinama kod kuće u slobodno vreme pravili torte i kolače po narudžbini a sada ste odlučili da svoj biznis formalizujete i otvorite radionicu za izradu kolača. Dešava se da na internetu ili u medijima naiđete na neku dobru priču o poslovnoj ideji i shvatite da je to nešto što biste i vi mogle da radite.

Preduzetnica i preduzetnički tim ključni su za uspeh preduzetničkog poduhvata. Dobra preduzetnica lakše će doći do potrebnih resursa, brže uočiti poslovnu priliku i stvoriti uspešan preduzetnički tim koji će joj omogućiti stvaranje uspešnog poslovnog poduhvata. U krajnju ruku, novac se i daje preduzetnici, a ne ideji, tj. osobi koja stoji iza prilike i koja će tu priliku realizovati u preduzetnički poduhvat.

Karakteristike dobre poduzetnice

1. Predanost i upornost – smatra se da su predanost i upornost važnije od ostalih osobina preduzetnice jer joj omogućavaju savladavanje prepreka,
2. Opsednutost prilikom – uspešne preduzetnice opsednute su prilikom. Ta opsednutost vodi ih u rešavanje važnih pitanja i problema. Opsednutost prilikom znači i potpuno poznavanje delatnosti u koju se ulazi, kupaca koje će opsluživati i konkurencije
3. Tolerancija na rizik, spremnost na rad u nesigurnom okruženju – budući da živimo u nesigurnom okruženju koje se stalno menja, ove su osobine ključne za opstanak svake preduzetnice. One se ogledajuju u spremnosti za rad u nesigurnim, stresnim I teškim uslovima, rad i bez redovnih prihoda, plate i sl.
4. Kreativnost, prilagodljivost i samopouzdanje – uspešne preduzetnice veruju u sebe, veruju da su uspeh i postignuće pod njihovom vlastitom kontrolom i uticajem te da mogu uticati na rezultat. Nezadovoljne su statusom quo i neumorni su inicijatori novih aktivnosti. Spremne su na učenje iz grešaka, ne boje se neuspeha, koriste ga kao izvor i način učenja.
5. Motivacija za izvrsnošću – potreba za postignućem vrlo je izražena kod svih uspešnih preduzetnica. Status i moć ne motivišu ih toliko koliko uspeh i ostvarenje postavljenih ciljeva. Svesne su vlastitih snaga i slabosti, kao i snaga i slabosti svojih partnera, konkurencije i okoline koja na njih utiče. Nitko se nije rodio sa svim ovim osobinama. Sve se one mogu naučiti, poticati I uvežbati, potrebno je strpljenje, volja i vreme! Nakon što ste utvrdili da posedujete sva tri elementa potrebna za uspešan poslovni poduhvat, to još uvek ne znači da ćete u tome i uspeti. Potrebna je prava ravnoteža između ova tri elementa. Sigurno ste već čuli da se kaže: ovo je odlična prilika, ali za koga?
Jedinstvena kombinacija ljudi, prilika i resursa u određeno vreme i na određenom mestu predstavlja najvažniji činilac kada govorimo o prilikama za uspeh poslovnog poduhvata. Ako danas mislite da imate sve elemente, ne oklevajte. Možda sutra već ne bude tako!

2. PRVI KORAK – DONOŠENJE ODLUKE

1. PREISPITAJTE DA LI SI SPREMNA DA ZAPOČNEŠ SVOJ POSAO POMOĆU UPITNIKA KOJI SMO PRIPREMILI

2. Upusti se u istraživanje tržišta, šta se dešava u tvojoj okolini – napravi spisak sa dve kolone, u prvoj koji sve poslovi postoje i koji se traži, a u drugoj šta je to što ti znaš da radiš. Uporedi ta dva spiska, ako nema podudaranja neka te to ne obeshrabruje. Pitaj prijatelje i rodbinu da li bi oni kupovali tvoje proizvode. Ukoliko hoćeš da započneš biznis u sferi usluga, pitaj da li bi koristili te usluge ukoliko bi im bile dostupne. Seti se da za mnogim danas velikim i globalno poznatim proizvodima nije postojala potreba, ali je dobri marketingom i dostupnošću ona stvorena. Naravno, to se nije desilo preko noći, mali koraci su vaćni za napredak.

PLANIRAJ !

Zašto treba planirati?
Navika planiranja je značajna ukoliko hoćeš da postigneš uspeh u poslu. Najbolje je što dalje i što detaljnije planirati, tako će ti biti lakše da ispuniš sve što je potrebno da bi stigla do željenog rezultata. Kada planiraš pokušaj da postaviš kolone idealni i realni plan jednu pored druge. Dobro je kada umemo da prepoznamo razliku između našeg idealnog plana i onoga što je realno za očekivati. Ako je tako šta će nam onda idealni plan? On je tu da se trudimo da taj realni plan što više približimo onom idealnom, da nedostatke pretvorimo u prednosti, a pretnje u šanse (o tome detaljnije u lekciji SWOT analiza). Plan nije uklesan u kamenu, nekad će se desiti da moraš da se prilagođavaš novonastaloj situaciji i menjaš neke stvari, ali sve dok držiš kurs i ideš ka cilju sve je u redu. Prilagođavanje ne znači da na pola priprema za pokretanje posla odlučiš da ćeš na primer umesto pekare otvoriti servis za pranje tepiha, iako si već završila kurs za frizerku i pronašla odgovarajuću lokaciju u kojoj nema konkurencije. Prilagođavanje bi u ovom slučaju značilo da odlučiš da se udružiš sa nekom kozmetičarkom zato što je prostor dovoljno velik, delićete troškove zakupa a vaše klijentkinje će dobijati kompletnu uslugu.

Na koja pitanja treba da odgovori dobra poslovna ideja?
Poslovna ideja je početak svakog preduzetničkog poduhvata. Ona mora dati odgovore na sledeća pitanja:
Koji ćeš proizvod ili uslugu proizvoditi, ili pružati?
Ko će biti kupci, odnosno korisnici?
• Na koji način ćeš prodavati, odnosno pružati uslugu?
Koje potrebe će proizvod ili usluga zadovoljiti kupcima, odnosno korisnicima?

Da li poslovna ideja mora biti inovativna?
Pogrešno se misli kako poslovna ideja mora biti inovativna. Naprotiv, iznenađujuće je koliko je malo poslova zasnovano na novim idejama o kojima niko nije razmišljao. Mnogo je više preduzetničkih poduhvata zasnovano na prilagođenim starim i proverenim idejama. Nije važno koliko je neka ideja stara sve dok se obavlja kvalitetno i na kreativan način.
Možeš da:
• pružaš nove usluge ili proizvediš potpuno nov proizvod;
smisliš nov način pružanja već poznate usluge ili na nov način proizviš postojeći proizvod – boljeg kvaliteta, praktičniji za upotrebu, zanimljivijeg dizajna (koju god komponentu treba unaprediti);
smisliš nov način organizovanja poslovanja – koji će rezultirati nižom cenom proizvoda ili usluge (naravno, ne treba zarad toga da ideš ispod proizvodne cene i budeš na gubitku);
osvojiš novo tržište – geografski ili usmereno na drugu grupu kupaca.

Karakteristike dobre poslovne ideje
Tvoja prednost treba da se ogleda u kreativnosti poslovne ideje koju želiš realizovati. Ukoliko nisi sigurna da je tvoja poslovna ideja dobra razmisli o tome da li tvoja ideja:
• povezuje tvoje interese i veštine (koje ti čine zadovoljstvo);
• podrazumeva primenu znanja ili veština u kojima si iskusna ili koju možeš vrlo brzo savladati;
• zahteva finansijska sredstva koja možeš relativno brzo nabaviti;
• ne zahteva zapošljavanje većeg broja radnika u prvoj godini poslovanja;
• usmerena je na ciljno tržište kupaca sa kojima ti je zadovoljstvo raditi.

Jačaj svoje samopouzdanje

Pokretanje posla je veoma teško. Iako imamo dobru ideju, ostali nas mogu provocirati i pobuditi nam sumnju, na primer pitanjima: „Gde ćeš naći novac?“, „Kako ćeš prodati robu?“, „Jedan moj prijatelj je isto to probao i propao“, „Kako ćeš sve to da postigneš sama?“, „U tom kraju se nikad ništa nije održal“…

Najbolja strategija u tom slučaju bi bila da preusmeriš tu negativnu energiju u snagu da istraješ u tome što si planirala. Počni tako što ćeš jasno definisati nameru, svrhu i cilj onoga što radiš. Ovo će zaokružiti tvoj emocionalni temelj koji je veoma važan za pokretanje posla.

Glavni motivi za pokretanje posla

Postoje dve vrste motiva za pokretanje posla – jedna vrsta motiva se sastoji od glavnih ciljeva u poslu koji će uticati na tvoj život, a druga vrsta se odnosi na koristi koje će posao doneti ljudima oko tebe. Podeli svoju nameru sa drugima, možeš i zapisati ključne stvari i tako ih predstaviti. Razgovor sa bliskim ljudima, njihovi pozitivni komentari, doprineće tvom samopouzdanju. Kada ljudi čuju i razumeju tvoju nameru biće motivisani da pomognu. Opiši problem koji imaš sa proizvodom ili uslugom. Razmisli o tome ko tu može pomoći. Ljudi koji imaju ličnu korist od toga, radije će ti dati ideju ili savet kako da poboljšaš proizvod ili uslugu nego postavljati pitanje o svrsishodnosti proizvoda. Često će se desiti da je neko već započeo sličanposao. Ipak niko nema ideju baš istu kao i ti – zadrži samopouzdanje i iskoristi konkurenciju kao inspiraciju a ne kao povod za sumnje i razmišljanja. Sa druge strane to ne znači da otvoriš frizerski salon u ulicu u kojoj rade već tri frizerska salona ili pekaru tik pored druge pekare. Kod nas je nekako u poslednje vreme trend da kada neki biznis ide od ruke svi odjednom počinju baš time da se bave pa u nekom kraju odjednom imate 4 kuhinje sa keteringom i 3 secendice na 200 metara.

Kako učiti od konkurencije?

Savetujemo ti da postaneš klijent kod konkurenata. Možeš sama kupovati njihove proizvode ili zamoliti prijatelja da to uradi umesto tebe. Razgovaraj sa drugima o konkurenciji, pokušaj da saznaš da li im se sviđa njihov proizvod ili usluga. Ono što im se ne sviđa ti pokušaj u svom proizvodu/usluzi da unaprediš, a dobre strane trudi se još više da poboljšaš. Ukoliko radiš neku anketu među prijateljima i poynanicima, uključi pitanje npr. “Gde trenutno kupujete određeni proizvod ili uslugu? Zašto?“

Cilj ti je da shvatiš kako konkurencija posluje tako da ti to možeš uraditi bolje. Možda je njihova usluga loša, možda njihov proizvod ima neke nedostatke, a to možeš saznati ako ga isprobaš, ili si se jednostavno dosetila kako to možeš bolje raditi od njih. Pronađi svoju ciljnu grupu, to bi trebao biti osnov tvojr marketinške kampanje, to će upravo biti ono što će utrti put kupaca ka tvom biznisu.